Knut Frederik Horn, Christian Ferner og skipperen Wilhelm Munthe-Kaas er glade for å komme av gårde etter to dagers venting på gunstig vær.
«Iolaire» med ny besetning Christian Ferner og Mikkel Thommessen i tillegg til Knut Frederik Horn og skipperen forlot Longyearbyen 7. juni kl 1315, i første omgang med kurs for Trygghavn, en liten fjord nordvest i Isfjorden. Her skal vi ligge tll imorgen formiddag da værmannen Fritz har gitt OK til å starte selve overfarten til Island.
Vi har gått gjennom alle sikkerhetsrutiner, sjekket rigg og begge master og med dette skipet som er skapt for polare ekspedsjoner og en rolig og vel forberdt skipper, føler vi oss like trygge som om vi skulle en tur med Briskebytrikken.
Blant utstyret ombord har vi lastet to bøyer, levert til flyplassen i Longyearbyen, og som skal settes ut i havet i en angitt posisjon. Disse skal sende signaler til forskere i USA via satelitt, og gi et bilde av planktonkonsentasjonen i havet fra et område der det et liten skipstrafikk og derfor ikke tidligere tatt lignende målinger. Det er fint for oss å kunne bidra i det viktige arbeide med å overvåke miljøet på verdenshavene, og vi skal i tillegg ta vannprøver som skal vise storskala- og mikroplastforekomster. I tillegg skal vi foreta visuelle observasjoner av sjøpattedyr, fugler og isbjørn.
Fritz har anvist en kurs rett vest til vinden dreier fra sør til vest og etter hvert mot nord og vi kommer inn i en gunstigere strøm. Det vil etter hver gi oss fin bør mot Isafjördur.
Vi forbinder 7. juni ved viktige og gode hendelser i Norgeshistorien, og i våre korte og uvesentlige liv i denne sammenheng, en god dag å starte en eksedisjon som vi forveneter vil gi gode og varige minner.
Fritz angitte rute, først vest så mot sør.
Ønsker dere en flott tur ned til Island.
SvarSlett